Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Poradnik Klienta

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest faktem, który w organizmie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera także układ nerwowy. Pamiętamy o jego podaż w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które spożywamy. Ujawnia się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli metody tego elementu, różnią się między sobą, oraz brak równowagi między nimi może spowodować do niedoborów. Kiedy je dojrzeć oraz ewentualnie któryś z ostatnich wariantów jest „istotniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Przekonanie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ten temat, należy spożywać produkty zawierające znaczną suma żelaza, jest złe. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z jakim przechodzimy do podejmowania. Aby zadbać o dobry etap tej treści we naturze, należy nie tylko dobrze komponować posiłki, ale też uwzględniać w nich wyniki zwiększające przyswajalność żelaza. Chodzą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można również wierzyć w organizacji odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę między żelazem hemowym a niehemowym i sprawdź, w który system uniknąć niedoborów, które w konsekwencji kierują do poważnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak najprościej odróżnić produkty możne w żelazo hemowe od źródeł żelaza niehemowego? Rozwiązanie pozostaje w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy spotkać w mięsie oraz własnych pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w współczesnym w morzom mięsie czy owocach morza. Warto ale pamiętać, że mięso wołowe może zawierać blisko 45% żelaza hemowego, przecież jego przyswajana ilość dzieli się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza z ostatniego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane lepiej niż niehemowe, dlatego skoro nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, dużo w gronie witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, czyli „bez krwi”, to żelazo czerpiące ze źródeł roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. wszelkiego rodzaju strączki, takie jak fasola czy soczewica, a ponadto buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego wariantu są także zioła, w niniejszym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy korzystać na uwadze, że przyswajalność żelaza z artykułów roślinnych jest delikatna (1-5%). Aby zwiększyć możliwość na skuteczniejsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a ponadto sięgać po produkty o małym pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o