Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym liczy różnica?

Poradnik Klienta

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica? Żelazo jest faktem, jaki w układzie odpowiada za procesy krwiotwórcze i transport czerwonych krwinek, wspiera i układ nerwowy. Pytamy o jego ofertę w zbilansowanej diecie, nie zastanawiamy się jednak nad rodzajem żelaza, które jemy. Okazuje się, że żelazo hemowe i niehemowe, czyli metody tego pierwiastka, różnią się między sobą, a brak równowagi pomiędzy nimi umie spowodować do niedoborów. Niczym je zidentyfikować a ewentualnie któryś z ostatnich rzędów jest „ważniejszy”?

Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

Pojęcie o tym, że aby pokryć dzienne zapotrzebowanie organizmu na ostatni temat, należy spożywać produkty zawierające niezliczoną liczbę żelaza, jest błędne. Jego wchłanialność jest bowiem zróżnicowana i chce od rodzaju żelaza, z którym posiadamy do robienia. Aby zadbać o odpowiedni poziom tej substancji we krwi, należy nie tylko idealnie komponować posiłki, ale też wchodzić w nich efekty zwiększające przyswajalność żelaza. Należą do nich czerwona papryka, natka pietruszki oraz kiszonki, czyli bogate źródła witaminy C, jaką można również leczyć w postaci odpowiednich suplementów diety.

Poznaj różnicę pomiędzy żelazem hemowym a niehemowym i zobacz, w jaki metoda uniknąć niedoborów, które w konsekwencji jadą do groźnej dla zdrowia niedokrwistości.

Żelazo hemowe

Jak najprościej odróżnić produkty wielkie w żelazo hemowe od centrów żelaza niehemowego? Rozwiązanie leży w słowie „hema”, czyli „krew”. Żelazo hemowe możemy wystąpić w ciele a drugich pokarmach pochodzenia zwierzęcego, w niniejszym w morzom mięsie czy owocach morza. Warto natomiast mieć, że mięso wołowe może wywoływać blisko 45% żelaza hemowego, przecież jego przyswajana ilość dzieli się blisko o połowę. Organizm wykorzystuje efektywnie ok. 20-25% żelaza spośród ostatniego źródła.

Żelazo hemowe jest wchłaniane dużo niż niehemowe, więc gdyby nie spożywasz produktów odzwierzęcych, sięgnij po suplementy diety z żelazem, znacznie w otoczeniu witaminy C i kwasu foliowego.

Żelazo niehemowe

Niehemowe, więc „bez krwi”, to żelazo płynące ze centrów roślinnych. Produkty zawierające dużo żelaza niehemowego to m.in. każdego typu strączki, takie jak fasola czy soczewica, a i buraki, szpinak czy orzechy i ziarna: migdały, orzechy laskowe, quinoa, amarantus. Źródłem żelaza tego wariantu są także zioła, w współczesnym bazylia, tymianek, oregano, anyż czy kurkuma.

Należy nosić na wycieczce, że przyswajalność żelaza z produktów roślinnych jest niewielka (1-5%). Aby zwiększyć szansę na łatwiejsze wchłanianie, warto ograniczyć spożycie kawy i herbaty, a i sięgać po artykuły o małym pH (fermentowane i kiszone).

zobacz również Żelazo hemowe i niehemowe – na czym polega różnica?

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments