Spedycja międzynarodowa jest rodzajem aktywności, która przekrojem wkrada się w życie na wielu poziomach pozornie ze sobą nie związanych. Stanowi o naszym powszechnym dostępie do wszelkich dóbr, stanowi wyznacznik polityki gospodarczej lub stanowienia prawa. W tekście tym, przytoczymy historię marki, która stała się jedną z ikon spedycji międzynarodowej, producenta jednych z najbardziej powszechnych ciężarówek widocznych drogach, czyli Volvo.
Skandynawska historia
Spedycja międzynarodowa jest rodzajem aktywności, która przekrojem wkrada się w życie na wielu poziomach pozornie ze sobą nie związanych. Stanowi o naszym powszechnym dostępie do wszelkich dóbr, stanowi wyznacznik polityki gospodarczej lub stanowienia prawa. W tekście tym, przytoczymy historię marki, która stała się jedną z ikon spedycji międzynarodowej, producenta jednych z najbardziej powszechnych ciężarówek widocznych drogach, czyli Volvo.
Firma pod tą nazwą rozpoczęła działalność w 1927 roku. Dnia 14 kwietnia 1927 r. rozpoczęto produkcję pierwszego modelu samochodu osobowego, OV 4. Nie był to jednak obiecujący start, ponieważ sprzedaż tego modelu była katastrofalnie mała. W pierwszym roku produkcji sprzedano zaledwie 297 sztuk, gdyż dostawcy komponentów nie mogli sprostać wysokim wymaganiom firmy.
Już w rok później, zaczęto produkcję pierwszego modelu ciężarówki Volvo, Seria 1. Uratowało to markę oraz kontrakty z jej dostawcami, ponieważ wykorzystano komponenty używane w produkcji auta osobowego. Serię 1 zaprezentowano w lutym 1928 r. W tym samym roku powstał też pierwszy autobus.
Ciężarówki okazały się odporne na złe warunki infrastrukturalne i pogodowe, nie bez znaczenia okazało się jakość materiałów użytych do konstrukcji. Produkcja ciężarówek stała się głównym źródłem dochodu firmy. W latach 30. eksportowano je do wielu krajów, także dalekich, jak Chiny czy Argentyna. W 1929 r. wprowadzono do produkcji model Serii 3 a w latach 30. Oferta samochodów ciężarowych znacznie się rozszerzyła, o modele LV66-s i LV 68-s i serię 4.
Od 1932 r. Wchodzą również nowe modele lekkiej ciężarówki LV 71/LV 73 znacznie nowocześniejsze.
W 1939 r. wprowadzono do produkcji udaną serię zwaną Roundnose, która weszła na wyposażenie armii szwedzkiej podczas II wojny światowej.
Lata 50. to okres bardzo mocnego wzrostu. Serię o nazwie Titan okrzyknięto ciężarówkami wszech czasów. Udaną ciężarówką dalekiego zasięgu były modele L 38 i L 48 Viking, nawiązujące do poprzednika Roundnose.
W latach 60. Volvo skupiło się na eksporcie do Europy i USA. Wprowadzono do produkcji zupełnie nowy model Titan Tiptop/F 88/G 88 z odchylaną kabiną, ułatwiającą dostęp do układu napędowego. Nowoczesna kabina była przebadana w testach zderzeniowych i zapewniała wygodną jazdę oraz warunki noclegowe dla dwóch kierowców
Od 1970 r. funkcjonuje niezależna część firmy, Volvo Truck Division, której przedmiotem działalności są wyłącznie ciężarówki. Nowoczesna ciężarówka serii F 10/F 12. wprowadziła nowe standardy z zakresu bezpieczeństwa i ergonomii, wersję tej ciężarówki o nazwie Globetrotter, nazywana hotelem na kołach można uznać za pierwszą europejską ciężarówkę dedykowaną transportowi i spedycji międzynarodowej.
Lata 80 Volvo przejęło amerykańskiego producenta ciężarówek marki White i zmieniło nazwę firmy na Volvo White Truck Corporation zaś w 1988 r. powołano spółkę Volvo GM Heavy Truck Corp., a wytwarzane pojazdy oznaczano marką White GMC. W 1990 r. rozpoczęto w USA produkcję ciężarówek także pod marką Volvo (FE i NE).
W 1997 r. Volvo odkupiło udziały od GM odtąd sprzedając ciężarówki pod jedyną nazwą Volvo.
Lata dziewięćdziesiąte to przede wszystkim orientacja na wyłączną produkcję ciężarówek. Segment samochodów osobowych został sprzedany koncernowi Ford, zaś na przełomie lat dziewięćdziesiątych i dwutysięcznych Volvo przejęło 47 % akcji swojego największego, krajowego konkurenta, Scanii. Przejęcie pakietu kontrolnego zablokowała jednak Unia Europejska.
Od tamtej pory firma rozwija się z powodzeniem, dodając do jakości swoich produktów parametr dbałości o ochronę środowiska a jej ciężarówki żeglują po handlowych szlakach całego świata.